Browsing by Author "Sudiarto, A. Edi"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
- ItemACCELERATING ENTREPRENEURSHIP COMPETENCY IN HIGHER EDUCATION GRADUATES THROUGH COMPETITIVE INTELLIGENCE LEARNING(Konferensi Internasional SEAAIR 2004, 2004-09-21) Sudiarto, A. Edi; Kusumastuti, DyahThe development of using Competitive Intelligence (CI) in industrial sector has brought about new competency needs of Higher Education (HE) graduates that are Entrepreneurship Competency (EC). In the mean time, the implementation of '-..1 in HE, especially in Indonesia is considered as a new thing. Therefore, HE as the agent of change in the society should respond to such changes immediately through CI learning in HE by developing EC for its graduates. In this case CI could be used to assist the student learning to control and monitor external information in the field of economics, knowledge, technology, social science, environment, politics, patents, and business competition. HE that applies CI learning is believed could accelerate the establishing of EC for their graduates. To implement CI, Dou (2003) introduces four CI cycle levels, these are: (l) Information gathering, (2) Information management, (3) Information Analysis, and (4) Information understanding. The transformation of raw materials of information into strategic information that has more added value happened in these CI cycles and this is called knowledge -intelligence. Through CI learning, HE graduates not only.have the competency as job seekers but also as job creators. This study reported that CI learning could be implemented by: (1) special lecture topics are given by all study program, or (2) CI only being a part of course content 1)1' several lecture topics, such as: Strategic Management, Decision Making, Marketing Management, Management of Information System, or other relevant lecture topics.
- ItemANALISIS PELAYANAN TERMINAL PETI KEMAS MENGGUNAKAN METODE SERVQUAL(Seminar Nasional, Fakultas Teknik Universitas Widyatama, 2009-10-09) Sudiarto, A. Edi; Gustanto, Indra; Pribadi, Didi TeguhKeberadaaan Terminal Peti Kemas (TPK) memiliki peran sangat strategis dalam suatu sistem rantai pasok dan logistilc. untuk meningkatkan kinerja arus barang dari dan ke suatu wilayah. Sebuah TPK disamping berperan sebagai sarana pengantal b:.rang dari tempat asal pengiriman menuju tempat tujuan . Khusus untuk TPK Bandung, selain berperan seperti disebutkan di atas juga sebagai pelabuban dar~t, sarana angkutan barang untuk rujuan impor dan ekspor. Saat ini TPK. Bandung sedang menghadapi persaingan yang ketal, yang ditunjukkan benambahnya depot-depot penyimpanan peti kemas dan freight forwarder baru disekital kota Bandung. Selain itu, sejumlah infrastruktur jal tot sedang dibangun yang dapat akses langsung ke wilayah Gedebage Bandung, juga adanya perbaikan jalan raya yang semakin baik untuk dilaJuinya angkutan truk peti kemas. dampak dari persaingan tersebut dirasakan oleh TPK. Bandung berupa semakin menurunnya produksi jasa yang diperoleh. KaJu pada tahun 2000 nilai jasa TPK. Bandung mencapai sebesar 31.436 TEUS, maka pada tahun 2002 nilainya turun drastis menjadi sebesar 20.826 TEUS atau turun sebanyak 10.610 TEUS. Salah satu upaya agar TPK. Bandung tetap bertahan (surwve) dan dapat memenangkan persaingap adalah merancang ulang perbaikan sistem pelayanan yang selama ini dimilikinya. Penelitian ini akan dianaJisis sistem pelayanan TPK. Bandung dengan menggunakan metode Service Quality (Servqual) unruk mengetahui kesenjangan (gap) pelayanan antara yang diinginkan dan dirasakan oleh pelanggan TPK. Bandung. Aspek-aspek yang dipenimbangkan mencangkup 5 dimensi utama pelayanan, yaitu tangibles, reliability, responsiveness, assurance, dan empathy (parasuraman, et all 1988). Hasil yang diharapkan dapat mengidentifikasi dan menentukan prioritas pengembangan aspek-aspek sistem pelayanan di TPK. Bandung, yaitu aspek apa saja yang harus dijaga, dipelihara, diperbaiki, dan terus dikembangkan sehingga mampu menciptakan sistem pelayanan bermutu bagi para pengguna jasa TPK. Bandung.
- ItemMODEL SISTEM PENGADAAN & PENYALURAN BERAS DAERAH MENGGUNAKAN MODEL DINAMIS (Studi Kasus : Kabupaten Jember Jatim)(Fakultas Teknik Universitas Katolik Widya Mandala Surabaya, 2004-08-30) Sudiarto, A. Edi; Zainuri, Amir Hamzah; Rahman, Didit Damur
- ItemMODEL SISTEM PENGADAAN & PENYALURAN BERAS DAERAH MENGGUNAKAN MODEL DINAMIS (Studi Kasus : Kabupaten Jember Jatim)(Fakultas Teknik Universitas Katolik Widya Mandala Surabaya, 2004-08-30) Sudiarto, A. Edi; Zainuri, Amir Hamzah; Rahman, Didit DamurTypes of research used in this study is the survey method. This study is correlational. In this study population is used TRAC ASTRA customer Rent a Car Bandung. While the sample of this research is the customer TRAC Astra Rent a Car London to represent the population. In determining the sample, the authors use the sampling is non-probability sampling with accidental sampling technique, this technique is used because of accidental random samples taken are not unlimited and researchers assume that consumers have the same intentions. That samples can be taken is 100 respondents. For data analysis the authors using Spearman rank correlation analysis method, intended for both variables are measured in ordinal scale as well as to determine how strong the relationship, also the direction of the relationship between the independent variable on the dependent variable service quality customer satisfaction. Respondents to the quality of service at PT. TRAC Astra Rent a Car Bandung can be said AGREE, thus it can be stated that the respondents to the question regarding the quality of service at PT. TRAC Astra Rent a Car Bandung WELL said, because the average value of the entire statement is at 3.60 which is in the interval from 3.40 to 4.19. Respondents regarding customer satisfaction at PT. TRAC Astra Rent a Car Bandung can be said AGREE, thus it can be stated that the respondents questions about customer satisfaction at PT. TRAC Astra Rent a Car Bandung WELL said, because the average value of the entire statement is at 3.70 which is in the interval from 3.40 to 4.19. Based on the calculation of correlation coefficients using the Spearman Rank correlation obtained a value of 00.694. Statistical inference, there is a positive and direct relationship between quality of service (X) to customer satisfaction (Y) at PT. TRAC Astra Rent a Car Bandung. Determination coefficient test results influence of service quality on customer satisfaction with PT. TRAC Astra Rent a Car London is at 48.1% while the remaining 51.9% is influenced by other variables not examined in this study. Based on the obtained t significance test of 13.260, while ttable 0.195, t greater than t table (13.260> 0.195) and hypothesis testing based on criteria, ie if t> t table, then Ho is rejected and Hi is accepted. Thus the author proposed that the hypothesis, which is: "Quality of Service (X) The Customer Satisfaction (Y) at PT. TRAC Astra Rent a Car Bandung "Acceptable.
- ItemMODEL SISTEM PENGADAAN & PENYALURAN BERAS DAERAH MENGGUNAKAN MODEL DINAMIS (Studi Kasus: Kabupaten Jember Jatim)(Fak.Teknik Universitas Katolik Widya Mandala Surabaya, 2004-08-30) Sudiarto, A. Edi; Zainuri, Amir Hamzah; Rahman, Didit Damur-
- ItemPERANCANGAN SISTEM PENGEMASAN IKAN LAUT SEGAR DENGAN MEMPERTIMBANGKAN FUNGSI-FUNGSI PENANGANAN DAN PENYIMPANAN MENGGUNAKAN KONSEP WIND & METODE TRIZ (Studi Kasus di Tempat Pelelangan Ikan Laut Kota Tegal)(Seminar Nasional, Fakultas Teknik Universitas Widyatama, 2004-10-09) Sudiarto, A. Edi; Wijayanto, AriefPeran sislem kemasan sangal penting dalam menunjang kegialan penanganan dan pemindahan malerial (Apple. 1972). Khusus untuk ikon laul segar. rancangan kemasan ikon laul sangal membantu doIam melindungi dari kerusakon. mempermudah pemindahan dan juga peyimpanan. Peran rancangan kemasan ini semakin penring. korena penanganan dan pefT)'impanan ikon laul harus dila!.-ukan dalam periode waiau sangal singkol. hanya selam 2 jam pada pagi hari. sementara volume ikon laul yang harus ditangangi berjumlah puluhan Ion dari puluhan kopal ikon. Un/uk ilu. perlu sualu kojian lentang sislem kemasan ikon laul yang dapal menunjang kebutuhan fungsi-fungsi penanganan dan pemindahan. Kasus induslri perikonan laul di KOla Tegal sebagai Kota Bahari cukup menarik, lerulama bila memperhalikon nilai produksi ikon laul di KOla Tegal lersebul yang lerus mengalami pertumbuhan yang cu,':up signifikon seliap tahu"fTJ'a. Jiko pada lahun 1997 nilai produksinya baru mencapai 18,85 milyar rupiah njang(24.465 Ion). mako f>Gda lahun 2001 meningkai draslis menjadi sebesar 94.75 mily-ar rupiah (3 1,020 Ion) atau naik 402,65% selama 5 tahun, naik rala-ralfl 80,53% per lahun (Pe'tlkol TeRal. 2001), Penelilian ini bertujuan untuk merumuskon sualu rancangan kemasan ikon laul segar yang dapal meningkaikon kinerja kebuluhan fungsi penanganan dan pefT)'impanan ikon laut segar yang lebih efektif dan eftsien. Melode yang c!igunakon untuk merancang kemasGJI ikon laul ini adalah konsep Wind (/982) mempertimbangkon dimensi ulflma sepeni dimensi promos~ dimensi informasi dan dimensi keistimew(UJJl dari fungsi dan dikombinasikon dengan MeJode TRIZ (Allhulluer, 1994) untuk mencari inovasi bila lerdapal koraiaersilik teknif, rancangan yang konrradiktif